Binnenstadservice: Slimme winkelbevoorrading

door Binnenstadservice op 27 januari 2014

Nieuw in Nieuwegein: Binnenstadservice. Ideaal voor
winkeliers die hun goederen geleverd willen hebben op
het moment dat het hén uitkomt. “Binnenstadservice
bespaart winkeliers ruimte en kosten, is milieuvriendelijk
en draagt bij aan een aantrekkelijk winkelcentrum”,
zegt ondernemer Henk Stekelenburg (57), die
Binnenstadservice in Nieuwegein introduceert.
Stekelenburg is sinds vorig jaar eigenaar van een postkantoor en
printservice aan de Constructieweg op industrieterrein De Wiers. De
ondernemer stapte in het gat dat Post NL liet vallen toen dat bedrijf het
postkantoor aan de Drenthehaven sloot. “Ik had altijd in de autobusiness
gewerkt, maar werd ziek. Toen ik weer beter was, besloot ik voor mezelf
te beginnen. De sluiting van het postkantoor op De Wiers bood me die
kans.”

Het postbedrijf annex printservice van Stekelenburg loopt steeds beter.
Maar de ondernemer is altijd op zoek naar nieuwe kansen. Die vond hij in
Binnenstadservice, een distributieconcept voor goederen dat in Nijmegen
is ontwikkeld. Binnenstadservice komt erop neer dat de bevoorrading van
winkels in een winkelcentrum vanuit één centraal punt buiten het centrum
gebeurt met kleine, schone vrachtauto’s.

Stekelenburg: “Elke winkelier heeft nu zijn eigen bevoorrading. Daardoor
is het in winkelcentra tijdens de blokuren vaak een komen en gaan van
vrachtauto’s. Dat is niet alleen hinderlijk voor het winkelend publiek, maar
ook onnodig kostbaar en milieuvervuilend. Door de distributie in één
hand te leggen, kan het bevoorradingsproces van een heel winkelcentrum
veel soepeler, sneller, schoner en goedkoper verlopen. Niet vijf grote
vrachtauto’s per dag, maar twee of drie keer per week een kleine.”
Bij Binnenstadservice komen alle goederen voor het winkelcentrum op
één punt binnen, op een goed toegankelijke locatie buiten het centrum.
Daar worden ze tijdelijk in het magazijn opgeslagen. De winkeliers kunnen
aangeven wanneer ze hun goederen willen ontvangen en houden zo
meer tijd over voor hun klanten. Bovendien hebben ze minder eigen
opslagruimte nodig, omdat de tijdelijke opslag in het magazijn van
Binnenstadservice gebeurt.

Stekelenburg: “Wij nemen ook de verpakkingsmaterialen mee terug,
waardoor de winkelier meteen van zijn rommel af is. Nu is dat in Cityplaza
misschien nog niet zo’n probleem, omdat er wegens de verbouwing
overal containers staan waarin winkeliers hun restmateriaal gratis kwijt
kunnen. Maar als het centrum straks af is, zal de gemeente zeker kosten
in rekening brengen en gaan handhaven.”
Binnenstadservice is vooral ideaal voor de kleinere winkeliers, meent
Stekelenburg. “De grote winkelbedrijven verzorgen hun eigen transport
wel. Maar juist de kleinere winkeliers worden vaak te bevoorraad door
verschillende transporteurs.” Het systeem heeft zich al bewezen in steden
als Nijmegen, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Maastricht.
Binnenstadservice is in juni 2013 van start gegaan. De grootste klant van
Stekelenburg is vooralsnog de gemeente, waarvoor Binnenstadservice
onder meer de interne post en folders en brochures verspreidt. Maar de
ondernemer is ervan overtuigd dat steeds meer winkeliers zullen kiezen
voor de voordelen van Binnenstadservice. “Tegen een kleine vergoeding
helpen wij ze in een keer af van al hun distributieproblemen.”

Comments achterlaten is niet mogelijk.

Previous post:

Next post: